dinsdag 21 juni 2016

varen


Verzoek van een vriend in moeilijkheden:
Ik heb hulp nodig om tot mezelf te komen, mag ik je (boot) lenen en wil je helpen het tripje naar mezelf in goede banen te leiden, alsjeblieft?

"Varen! Ja! Uitstekend idee! Laten we varen!"

Stem van het geweten: 
"Wat wil je laten varen?"
" Nou, ons... op een tripje, met een zeiljacht. Laat ons heilzame mooie avonturen gaan beleven op de zee van de wonderen van het leven!"

" Ik ben dol op wonderen, op nieuwe dingen ontdekken, op heilzaam, op hulpvaardigheid en investeren in vriendschap en op genieten van de overvloed die de zee van het leven biedt bij al dergelijke avonturen.
Wat heb je voor ogen? Wat is het plan?
" Nou... gewoon..... ieder rijdt naar de boot, we stappen in, gaan los van de wal, dan linksaf de baai in, zeilen heel kort naar het eiland waar we vooral heel veel, ieder zelfstandig, wat soulsearching  doen om veilig, in afzondering van de besognes van de wereld, onze kop helder te krijgen en de enorme turbulentie van onze grote angsten te bedaren .... gewoon gaan dus eigenlijk enne.... verder.....we zien wel, toch? Zo kalm als de zee is, zo optimistisch ben ik."
" OK, de rustige baai in dus en dan een heel kort tripje naar het eiland om beiden weer rustig ieder tot jezelf te komen."
"Ja,  iemand (anders) mijn grote range aan vriendschappelijke kwaliteiten kunnen demonstreren, dat is precies wat ik nu echt nodig heb om mijn eigen leven een boost te geven!"
" Even over die grote range aan behulpzame bronnen......
Heb je actuele kaarten van het gebied?"
"Joh, ik ken het daar op mijn duimpje, ik heb de kaart al sinds de jaren 90 in mijn hoofd en in mijn hart."
" Heb je de weersvoorspelling voor deze week gezien?"
 "De wind waait daar altijd uit dezelfde hoek joh en het is zomer, wat kan de meteodienst mij daar nou voor nieuws over vertellen?"
" Is je schip goed onderhouden, gecheckt en volledig zeewaardig?
" Ben jij zelf goed uitgerust?"
" Nou ....... ahum........ voor zo'n klein rondje in de baai is het goed genoeg, lijkt me. Ik hoef toch ook bijna niets te 'doen' in dit proces.....alleen maar te 'zijn' en op mezelf te passen.....
Uitrusten doe ik dan wel weer op het eiland en als ik terug ben."
"Is je (morele) kompas goed geijkt?" 
" Ik heb toch helemaal geen kompas nodig om naar dat eiland in de baai te zeilen, ben je mal?"

" Is je communicatie-inrichting volledig operationeel?"
" Ach, zo dicht bij de kust doet mijn GSM het toch gewoon?"

" Je bent dus voldoende op alles voorbereid.....begrijp ik?"

" He, ik heb aan alles gedacht. ik heb zelfs een plan B.... mijn tentje en een slaapzak!"

" Nou, als iedereen aan boord ingelicht is over de details van deze aanpak en akkoord is met de hele opzet.....
" Ja, we zijn beiden helemaal van alle inns en outs op de hoogte, de toestand waarin wij persoonlijk verkeren en de staat van het schip en zijn het er helemaal over eens dat dit voor alle betrokkenen de beste aanpak is."
 ....tja, rest mij niets anders dan je een goede reis te wensen dan....nietwaar?"
" Dank je wel!"

Laatste bericht via de GSM aan sea traffic control bij het opgaan van de zee:

" O, bij aankomst bij de boot, hebben we toch maar besloten niet linksaf de baai in te gaan naar het eiland. We maken in plaats daarvan een urenlange trip de volle zee op, overnachten een nachtje op volle zee aan boord. Dat leek ons toch een beter idee.... want het is nogal onrustig in de baai."

" Dat kan natuurlijk best goed gaan.....  ;-)" 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten